RANCANGAN AKTIVITI
TAHUNAN
BULAN
|
PROGRAM/ AKTIVITI
|
KAEDAH PERLAKSANAAN
|
SASARAN
|
CATATAN
|
JANUARI
|
Taklimat PPDa
|
Tuan Pengetua memberikan taklimat mengenai program PPDa
kepada semua guru dan staf sokongan
|
Semua guru dan staf sokongan
|
TaklimatdisampaikandalamMesyuaratStafKali
Pertama
|
Mesyuarat Jawatankuasa PPDa SMK Bintulu
|
Mengadakan mesyuarat dengan semua ahli jawatankuasa
PPDa bagi membincangkan pelaksanaan Program PPDa sekolah tahun semasa
|
Pentadbir
Guru Kanan
Ketua Panitia
Guru B&K
Wakil Staf Sokongan
|
|
|
Majlis Pelancaran Program PPDa
|
Majlis pelancaran semasa perhimpunan rasmisekolah
Aktiviti:
1. Ucapan Khas oleh Pengetua
2.
Ikrar Anti Dadah
3. Simbolik Perasmian
|
Semua warga SMK Bintulu
|
|
|
KemaskinisudutmaklumatPPDa
|
Guru kelasdan guru
penyelarasbilikkhasmengemaskinimaklumat di
sudutPPDadalamkelasdanbilik-bilikkhas
|
Guru
Kelasdanmurid-muridkelastersebut
Guru
PenyelarasBilikKhas
|
Sekurang-kurangnyadua
kali setahun
|
|
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
FEBRUARI
|
Program SAHABAT PPDa
|
Murid yang berminat ditemuduga dan didaftar sebagai
ahli SAHABAT PPDa
|
Murid yang berminat
|
Sepanjang tahun
|
Program PPDa Merentas Kurikulum
Tema:
Ponteng Merugikan Masa Depan
|
Guru di bawah panitia yang berkenaan mengadakan
akitviti bersesuaian berkaitan tema PPDa bulan ini dalam waktu PdP.
|
Semua Murid
Panitia yang terlibat:
1.
Sains
2.
Bahasa Melayu
3.
Bahasa Inggeris
4.
Pendidikan Moral
5.
Pendidikan Islam
6.
Pendidikan Sivik
7.
Pendidikan Seni Visual
|
Sepanjang bulan Februari
|
|
|
Program Lima Minit Mesej Anti Dadah
|
Mesej Anti Dadah dijalankan lima minit semasaperhimpunan
sekolah oleh ahli SAHABAT PPDa
|
Semua murid dan guru
|
Sepanjang tahun
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
MAC
|
Program Pengesanan Awal Dadah melalui Ujian Urin
|
Tatacara menangani Kes Dadah di sekolah.
Agensi dan Institusi yang terlibat:
1.
AADK
2.
Hospital
|
Murid berisiko tinggi
Murid dipilih secara rawak
|
Jadual Ujian Urin
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
|
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
APRIL
|
Program PPDa Merentas Kurikulum
Tema:
Katakan Tidak Kepada Rokok
|
Guru di bawah panitia yang berkenaan mengadakan
akitviti bersesuaian berkaitan tema PPDa bulan ini dalam waktu PdP.
|
Semua Murid
Panitia yang terlibat:
1.
Sains
2.
Bahasa Melayu
3.
Bahasa Inggeris
4.
Pendidikan Moral
5.
Pendidikan Islam
6.
Pendidikan Sivik
7.
Pendidikan Seni Visual
|
Sepanjang bulan April
|
Program Lima Minit Mesej Anti DARVIH
|
Mesej Anti Dadah dijalankan lima minit semasaperhimpunan
sekolah oleh ahli SAHABAT PPDa
|
Semua murid dan guru
|
Sepanjang tahun
|
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
|
Program Kempen Katakan Tidak Kepada Rokok
|
Mengadakan aktiviti:
1.
Ceramah
2.
Tayangan Video
3.
Mengedarkan bahan maklumat dalam bentuk pamplet ke
setiap kelas
|
Semua murid dan guru
|
SepanjangbulanApril
|
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
MEI
|
Program PPDa Merentas Kurikulum
Tema:
Dadah Musuh Negara
|
Guru di bawah panitia yang berkenaan mengadakan
akitviti bersesuaian berkaitan tema PPDa bulan ini dalam waktu PdP.
|
Semua Murid
Panitia yang terlibat:
1.
Sains
2.
Bahasa Melayu
3.
Bahasa Inggeris
4.
Pendidikan Moral
5.
Pendidikan Islam
6.
Pendidikan Sivik
7.
Pendidikan Seni Visual
|
Sepanjang bulan Mei
|
Program Lima Minit Mesej Anti DARVIH
|
Mesej Anti Dadah dijalankan lima minit semasaperhimpunan
sekolah oleh ahli SAHABAT PPDa
|
Semua murid dan guru
|
Sepanjang tahun
|
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
|
|
Program Pencegahan Dadah
|
1.
Mengadakan ceramah oleh:
i.
AADK
ii.
Hospital/ Klinik Kesihatan
iii.
Polis
iv.
Penjara
v.
Bekas Penagih
vi.
Ahli Agama
2.
3.
|
Semua murid dan guru
|
|
JUN
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
JULAI
|
Program PPDa Merentas Kurikulum
Tema:
Pembuangan Bayi
|
Guru di bawah panitia yang berkenaan mengadakan
akitviti bersesuaian berkaitan tema PPDa bulan ini dalam waktu PdP.
|
Semua Murid
Panitia yang terlibat:
1.
Sains
2.
Bahasa Melayu
3.
Bahasa Inggeris
4.
Pendidikan Moral
5.
Pendidikan Islam
6.
Pendidikan Sivik
7.
Pendidikan Seni Visual
|
Sepanjang bulan Julai
|
Program Lima Minit Mesej Anti DARVIH
|
Mesej Anti Dadah dijalankan lima minit semasaperhimpunan
sekolah oleh ahli SAHABAT PPDa
|
Semua murid dan guru
|
Sepanjang tahun
|
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
|
Program Pembangunan Sahsiah: Kem Jati Diri
|
1.
Program dilaksanakan sekurang-kurangnya 3 hari 2 malam.
2.
Pengisian program:
i.
Aktiviti kecergasan
ii.
Sesi Ceramah
iii.
Aktiviti Kerohanian
iv.
Aktiviti berkumpulan menggunakan modul bersesuaian
v.
Aktiviti pembentangan
vi.
Aktiviti Lasak
vii.
Aktiviti mengasah bakat kreatif
viii.
Sesi Muhasabah Diri
|
Murid yang terpilih
|
Cadangan mendapatkan kerjasama Lembaga Pembangunan
Sahsiah Pelajar dan pihak PLKN
|
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
OGOS
|
Program PPDa Merentas Kurikulum
Tema:
Memahami Budaya LGBT
|
Guru di bawah panitia yang berkenaan mengadakan
akitviti bersesuaian berkaitan tema PPDa bulan ini dalam waktu PdP.
|
Semua Murid
Panitia yang terlibat:
1.
Sains
2.
Bahasa Melayu
3.
Bahasa Inggeris
4.
Pendidikan Moral
5.
Pendidikan Islam
6.
Pendidikan Sivik
7.
Pendidikan Seni Visual
|
Sepanjang bulan Ogos
|
Program Lima Minit Mesej Anti DARVIH
|
Mesej Anti Dadah dijalankan lima minit semasaperhimpunan
sekolah oleh ahli SAHABAT PPDa
|
Semua murid dan guru
|
Sepanjang tahun
|
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
|
Lawatan Inspirasi
|
Membawa murid-murid yang terlibat dengan DARVIH melawat
ke Institusi kemahiran untuk memberi inspirasi kepada mereka agar lebih bermotivasi
untuk berubah
|
Murid yang dikenalpasti terlibat dengan DARVIH
|
Cadangan lawatan ke IKM dan ADTECH
|
|
Laluan PPDa
|
6. Menyediakan laluan PPDa
7. Mengumpulkan bahan sumber
8. Menyelaras jadual bertugas pelajar
9. Mengemaskini bahan sumber
10. Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
SEPTEMBER
|
Program PPDa Merentas Kurikulum
Tema:
Vendalisme Perosak
Jati Diri
|
Guru di bawah panitia yang berkenaan mengadakan
akitviti bersesuaian berkaitan tema PPDa bulan ini dalam waktu PdP.
|
Semua Murid
Panitia yang terlibat:
1.
Sains
2.
Bahasa Melayu
3.
Bahasa Inggeris
4.
Pendidikan Moral
5.
Pendidikan Islam
6.
Pendidikan Sivik
7.
Pendidikan Seni Visual
|
Sepanjang bulan September
|
Program Lima Minit Mesej Anti DARVIH
|
Mesej Anti Dadah dijalankan lima minit semasaperhimpunan
sekolah oleh ahli SAHABAT PPDa
|
Semua murid dan guru
|
Sepanjang tahun
|
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
|
Pameran PPDa
|
Mempamerkan bahan maklumat dan hasil kerja pelajar
berkaitan DARVIH
|
Institusi dan agensi yang terlibat:
1.
AADK
2.
Klinik Kesihatan
3.
Polis
4.
Kastam
5.
Jabatan Belia dan Sukan
|
|
OKTOBER
|
Kaunseling PPDa
|
Mengadakan sesi kaunseling kepada murid yang dikesan
terlibat dengan DARVIH
|
Murid yang telah dikenalpasti
|
Sepanjang tahun
|
Laluan PPDa
|
1. Menyediakan laluan PPDa
2. Mengumpulkan bahan sumber
3. Menyelaras jadual bertugas pelajar
4. Mengemaskini bahan sumber
5.
Memantau penggunaan laluan PPDa
|
AJK laluan PPDa
Ahli SAHABAT
|
Sepanjang tahun
|
|
NOVEMBER
|
PelaporanAktiviti
|
Menyediakan laporan untuk setiap aktiviti yang
dijalankan
Mendapat pengesahan pentadbir
Memfailkan laporan
|
Penyelaras program
|
|
PenyediaanDrafRancanganAktiviti
2019
|
Mengadakanperbincangandengan
AJK PPDabagimerangkarancanganPPDatahunhadapan
|
Semua
AJK PPDa
|
|